הרשם התחבר

מכשירי האזנה בעיני החוק

על פי החוק, הקשבה והקלטה של שיחה, בעת קיומה, הן באופן פרונטלי והן באמצעות ציוד אלקטרוני לציתות שיחות טלפון, או על ידי שימוש בכלים דיגיטליים, כל עוד נעשית ללא ידיעה ו/או הסכמה של משתתפיה, מוגדרת כהקלטת סתר – בתנאי שהוקלטה על ידי אדם שהשתתף בה. בישראל, הקלטת סתר הינה חוקית. לעומת זאת, כאשר השיחה מוקלטת על ידי אדם שאינו צד בשיחה, פעולה זאת נקראת האזנת סתר, והחוק בנוגע ללגיטימיות של פעולה זאת אינו חד משמעי.

מכשירי האזנה בעיני החוק

מכשירים המשמשים להאזנה והקלטת שיחות באופן סמוי

כיום, ניתן להאזין לשיחה ולהקליט את תכניה באמצעות מגוון מכשירים דיגיטליים, כגון מצלמות נסתרות ומכשירים לקלטת שמע נסתרים, המוסלקים בתוך חפצים תמימים למראה, אפליקציות כדוגמת ספיי-פון שמותקנות בתוך טלפון סלולרי, מערכות פיזיות שמתחברות לספקי תקשורת ופורצות מאגרי המידע של מרכזיות טלפוניות, מכשירי מעקב GPS ומיקרופונים אלחוטיים.

סיבות מרכזיות לביצוע האזנה והקלטה לשיחות

פעולות הקלטה והאזנת סתר מתבצעות לצורך השגת מידע באופן סמוי, הן על ידי גורמים מקצועיים והן על ידי אנשים פרטיים.

בדרך כלל, האזנת הסתר נעשית במסגרת חקירות משטרתיות ומודיעיניות ולעיתים עשויה לשמש כעדות מפלילה בערכאות שיפוטיות. לרשות החוקרים – מגוון כלים להאזנת סתר, המשמשים לצרכים מגוונים, בין היתר למניעת פשעים ואיתור עבריינים, או לשמירה על בטחון לאומי.

ואומנם, האם כל הקלטה והאזנת הסתר הינן חוקיות? ובכן, לא בהכרח. התשובה לשאלה זאת אינה חד משמעית.

מכשיר האזנה במטען חשמלי

חוקיות של פעולות האזנת סתר והקלטת סתר

כאשר אתם מקליטים שיחה שהשתתפתם בה לצורך אישי או מקצועי בלבד ולא מעבירים את תכניה לצד שלישי, אין בפעולה זאת פן פלילי. השיחה שהקלטתם עשויה לשמש אתכם כדי להבין טוב יותר סוגיה שעלתה בה, לזהות את עיקרי הדברים, לקבל רעיונות ולהסיק מסקנות לעתיד. נדגיש שוב – בישראל, בניגוד למדינות רבות אחרות, החוק מותיר הקלטה של שיחה במקרה והמקליט לקח בה חלק ואין חובה חוקית ליידע משתתפים נוספים בעובדה כי השיחה הוקלטה.

ואומנם, אם המידע שהוקלט תוך כדי השיחה יועבר לצד שלישי במטרה לפגוע אישית, חברתית, כלכלית או מקצועית באדם שאתו שוחחתם, הדבר עלול להוות עבירה פלילית. כך למשל, אם הקלטתם שיחה עם אדם פרטי (בן זוג, חבר או מכר) ותוך כדי השיחה שיתף אתכם בן שיחתכם בפרטים אישיים “פיקנטיים”, כמו למשל במעשה הבגידה בפרטנר הרומנטי, הפרסום של תוכן השיחה בפומבי עלול לסבך אתכם משפטית, בשל הפגיעה בזכות הפרטיות.

כמו כן, כאשר השיחה מוקלטת לצרכים עסקיים או מקצועיים, יש לוודא כי כל פרטיה מאובטחים היטב ואין חשש שהמידע יודלף תוך כדי פריצה למחשב או לטלפון נייד.

במקרים אחרים, כאשר האזנה נעשית על ידי צד שאינו השתתף בשיחה, בין אם באמצעות ציתות לטלפון ובין אם על ידי שימוש באמצעות מכשירי האזנה והקלטת שמע נסתרים, הסוגיה הופכת למורכבת הרבה יותר.

מחזיק מפתחות עם מכשיר הקלטה נסתר

כך, החוק קובע כי הגופים הרשאים להפעלת האזנת הסתר הינם:

  • צוותים ייעודיים בשב”כ ואגף המודיעים בצה”ל – במסגרת פעולות ביטחוניות.
  • משטרה ועובדי הרשויות המדיניות, כגון רשות ניירות ערך או רשות להגבלים עסקיים – לצורך מניעת הפשע או במהלך חקירת עבירה פלילית.

האזנת סתר במסגרת החוק על ידי גופים ציבוריים רשמיים מותרת אך ורק לאחר קבלת היתר מיוחד ותוך כדי פיקוח, וזאת כדי למנוע הפרה של חוק הגנת הפרטיות.

החוק אוסר על הקשבה והקלטת סתר של שיחות שמתקיימות בין עורך דין ולקוח (על ידי עורך הדין), או במהלך טיפול פסיכולוגי או רפואי, או במפגש עם עובד סוציאלי באמצעות מכשירי הקלטה נסתרים. כמו כן, באופן כללי, נאסר לצותת לשיחות בהשתתפות של חברי הכנסת, אלא אם כן האזנה וההקלטה של השיחה מתבצעת לאחר קבלת אישור של השופט, לצורך השמעתה במהלך המשפט.

כאשר האזנת סתר מתבצעת ללא אישור משפטי,  בין אם על ידי גופים רשמיים ובין אם על ידי חוקרים פרטיים, הפעולה נחשבת כלא חוקית ועלולה להוביל לעונש מאסר עד ל-5 שנים.

אין תגיות

מאמרים דומים

בדיקת האזנה לטלפון
מכשירי ציתות לרכב
תיעוד לגירושים
גילוי האזנות סתר
האזנת סתר
מצלמה זעירה בשידור ישיר WIFI

כתבו תגובה

לקוחות מספרים עלינו

יש המון מוצרים באתר וניראה שהוא מתעדכן בעוד מוצרים כל פעם שאני נכנס והמחירים ללא תחרות!
shahar ben zion
shahar ben zion
20/12/2022
מחירים הוגנים ביותר והגיע די מהר. ממליצה!
sharon agronov
sharon agronov
04/12/2022
שירות אדיב ומהיר
מיטל יעקובי
מיטל יעקובי
19/10/2022
שירות ומענה מהיר מוצרים איכותיים
Eden Azulay
Eden Azulay
13/10/2022
spy logo
Call Now Button